Hur går det till?

Om du är intresserad av att skaffa fiber till din fastighet bör du anmäla ditt intresse till föreningen, antingen via kontaktformuläret på denna sida . När du betalat in medlemsavgiften (100 kr / år) blir du medlem i föreningen och får kontinuerligt mer information om hur arbetet fortskrider.

Att skaffa fiber sker i 4 steg:

1. Prata med grannarna och samla intresse

Tony Holmberg tog initiativ till att göra en första intresseanmälan i Tahult och Gökskulla. I och med det såg vi att det fanns tillräckligt med intresse för att gå vidare med idéen om att dra fram fiber till alla hushåll längs med Tahultsvägen. Vi kommer göra flera intresseanmälningar allt utefter arbetets gång. För att allt skall bli så billigt och smidigt som möjligt behöver vi vara många som vill ansluta sig samtidigt, så ju fler desto bättre! Prata gärna med dina grannar och bekanta i området för att få så många som möjligt att vara med. Ju fler som hjälper till praktiskt i föreningen desto bättre.

2. Bilda en ekonomisk förening

Vi har nu bildat en ekonomisk förening för att ta tillvara fastighetsägarnas intresse och jobba för fiberanslutning för alla hushåll i Gökskulla, Tahult och Pinntorp. Det är viktigt att så många som möjligt blir aktiva medlemmar i föreningen för att vi skall kunna utgöra en stark förhandlingspart i samtal med entreprenörer, kommun och landsting.

3. Börja jobba

Nu börjar det riktiga arbetet och det gäller att organisera projektet, dela in oss i arbetsgrupper, undersöka finansiering, samtala med kommun, markägare och entreprenörer. Tillsammans med byNet tar vi fram kostnadsförslag på olika typer av fibernät och få fram bästa tänkbara nät för medlemmarna i föreningen.

Just nu siktar vi på ett samarbete med en stark leverantör som kommer att sköta allt arbete åt oss. Vi kommer att få tillgång till ett öppet nät, där du som fastighetsägare själv kan välja vilken tjänsteleverantör (tex. bredbandtjänst eller tv-tjänster) du vill ha.

Den som vill ha fiber måste vara medlem i fiberföreningen. Du kommer få ett avtal hemskickat till dig via mail eller i din brevlåda som måste undertecknas och returneras till föreningen. Enbart detta räknas som din slutgiltiga, bindande beställning. Här kan du också ange om du vill ha hjälp med finansiering.

Därefter kommer nätet att byggas och allas fastigheter att anslutas. Just nu vet vi inte exakt när detta kommer att ske.

4. Koppla upp dig

Nu är det bara att ansluta sin villa till det färdig nätet och njuta av TV, Telefoni och Internet via ett snabbt fibernät. Antingen gräver man och ansluter sin villa själv till fibernätet eller så låter man en entreprenör göra det.

facebooktwitterby feather