Byggstart!

Hej alla medlemmar!

Äntligen är det dags för byggstart och nu går det undan minsann. Från och med v17 börjar schakt och dragning av fiber i de första delarna av våra områden. Undantag är Mosstorp/grönsångarområdet som kommer få ett eget tidsschema som följer anläggning av vatten och avlopp. Följande tidsplan gäller alla övriga medlemmar:

• Schakt och dragning v 17 och i 14 veckor framåt.
  • Luftledningar dras v 17 och i 7 veckor framåt
  • Blåsning fiber under vägar sker v 22-24.
  • Ihopkoppling av all fiber i skåp v 23-28
  • Inkoppling av fiber till villa v 24 – 30

Tekniker kommer att kontakta alla berörda när det är dags för grävning. Om det inte redan finns befintliga ledningar kan du själv påverka var fibern skall dras i kommunikation med grävteknikern. Det alltid kortaste vägen som gäller men vissa möjligheter att påverka finns. Telia står för all grävning men gör endast grov-återställning efter grävning. Vi får själva stå för finåterställningen, vilket kan vara eventuella plattor eller gräsmatta.

Vid inkoppling av fibern i villa from v 24 gäller det att det finns någon som kan släppa in teknikern i huset. Alla medlemmar kommer att kontaktas i god tid för att boka installation men det är bra om man redan nu planerar för någon som kan hjälpa till om man själv är på semester eller dylikt.  Också här gäller att befintligt kablage i första hand används men ni får veta mer i kontakt med installatören.

Efterlysning
Eltel, företaget som gör jobbet åt telia efterlyser en plats att förvara fiberutrustning och grävare mm inom vårt område. Har du en lämplig plats? Hör av dig till styrelsen. Viss hyra kan utgå.

Grillskiva
Den 16 maj ordnar fiberföreningen en grillskiva för alla medlemmar med familjer. Kom till Byastugan mellan 16-19 och njut burgare och grillat! Vi bjuder på mat men kom ihåg egen dryck. OSA 10 maj! Vi kommer försöka få dit så många tjänsteleverantörer som möjligt så att ni kan få ta del av vilka tjänster de kan leverera.

Årsmöte
Vi tipsar om att vi kommer att kalla till årsmöte den 26e maj. Kallelse kommer separat vid senare tillfälle.

facebooktwittermailby feather